Woaaaw! Dit is een cool design!
Je ziet vaak mooie websites op het internet. Daarnaast zijn ze ook nog erg gebruiksvriendelijk en trekt het jou aandacht enorm. Jij wilt dit ook! Hoe maak je dan zo’n website? En waar moet je dan aan denken?
We geven jou 8 Tips om je website een aantrekkelijk te maken en ook nog eens gebruikersvriendelijk.
1. Maak sitesnelheid een absolute prioriteit
Onderzoek heeft aangetoond dat de snelheid van je website alles beïnvloedt, van bouncepercentage tot gebruiksvriendelijkheid en van conversies tot inkomsten.
Als je site traag is, blijven bezoekers niet rondhangen. Hoe sneller de site, hoe blijer de bezoekers en daarom zijn zoekmachines dat ook en nemen ze de laadsnelheid van jouw website mee in hun ranglijst. Om die reden is het van het grootste belang dat je investeert in het zo snel mogelijk maken van jouw site.
2. Maak gebruik van je landingspagina
Uit onderzoek blijkt dat mensen meer dan 70 procent van hun tijd besteden aan de eerste twee pagina’s. Voor jouw website betekent dit dat je prioriteit moet geven aan je inhoud en de beschikbare ruimte moet gebruiken om gebruikers aan te trekken, zodat ze doen wat jij bedoelt hebt.
1. Gebruik een duidelijke en beschrijvende kop — Leg uit wat jouw site voor bezoekers kan doen, benadruk de voordelen. Wees kort en gebruik krachtige woorden.
2. Voeg media toe — Afbeeldingen, video’s of audio helpen jouw punt te benadrukken.
3. Bied niet teveel aan op 1 pagina
Hier zijn een paar voorbeelden van hoe dat eruit zou kunnen zien:
1. Verminder het aantal menu-items
2. Formuliervelden beperken
3. Focus op één call-to-action
4. Hou het simpel
Hoe complexer je ontwerp is, hoe minder het door bezoekers als mooi wordt ervaren.
1. Haal de sidebalk weg en gebruik die ruimte voor het mooier opmaken van je pagina!
2. Zorg dat mensen makkelijk door je site kunnen navigeren. Te veel poes-pas leid alleen maar af en zorgt dat mensen niet tot jouw gewenste doel komen.
5. Vermijd te veel animaties
Website-eigenaren zijn dol op animaties. Het is waarschijnlijk een van de meest door de klant gevraagde functies. De bezoeker raakt afgeleid door vele animaties en kan niet meer goed volgen waar de pagina over gaat.
6. Maak gebruik een lijstjes
Het gebruik van lijsten, zowel geordend als ongeordend, is een geweldige manier om informatie toegankelijker te maken. Het blijkt echter dat ook hier de menselijke aandacht eerder naartoe gaat.
Het zegt in feite dat je in een lijst waarschijnlijk zowel de items aan het begin als aan het einde onthoudt. Het middengedeelte daarentegen wordt grotendeels vergeten.
Wanneer je kenmerken van jouw product of dienst opsomt, zorg er dan voor dat ze bovenaan in het lijstje staan, zodat de gebruiker ze onthoudt
7. Combineer afbeeldingen en tekst
Sommige afbeeldingen zeggen meer dan 1000 woorden en sommige teksten leggen veel beter uit dan een afbeelding. Combineer deze om het beste uit beide te halen.
Mensen hebben de neiging om met de foto mee te kijken. Wat we daarmee bedoelen is dat als een persoon in de foto naar links kijkt, gebruikers ook de neiging hebben om naar links te kijken en vice versa. Let dus op dat mensen in jouw foto naar het deel kijken waar jij wilt dat je bezoekers ook naar kijken.
8. Prioriteit geven aan scrollen boven klikken
Zet zo veel mogelijk alles op één lange pagina, tenzij het niet hetzelfde thema of onderwerp is.
Gebruikers houden veel meer van scrollen dan van klikken. Hoe meer klanten moeten klikken, hoe eerder ze van de site afgaan en niet jouw product kopen.