Waar moet je op letten bij het schrijven van je teksten?
Ja… SEO is zeer belangrijk! En hoe vroeger in het proces je daar mee aan de slag gaat, hoe makkelijker het is als je een website wilt maken of bezig bent met het schrijven van je blogs. Het is vaak een aandachtspunt dat veel ondernemers (te) laat in het proces beseffen. Eerst de site af, en dan eens kijken hoe we beter gevonden kunnen worden.
Natuurlijk kun je ook als je al een website hebt met je SEO aan de slag. Maar zoals dus aangeven hoe eerder in het proces je dit op kunt pakken hoe beter het is.
Wat is er nu zo belangrijk aan SEO of beter nog, wat is het eigenlijk? SEO staat voor Search Engine Optimization. En wat is die search engine oftewel zoekmachine dan wel? In de meeste gevallen is dat Google. Deze tips werken voor alle zoekmachines, maar ze zijn wel geoptimaliseerd voor Google.
Het doel van een goede SEO tactiek
op je site is dat je goed gevonden wordt. Goed gevonden worden is enorm belangrijk. Als je al een website hebt, dan weet je vast hoe fijn het is als je goed gevonden wordt. En tegelijkertijd hoe frustrerend het is als je niet goed gevonden wordt.
Wat is nu belangrijk om te weten van SEO? Allereerst dat Google je website met bots doorloopt, crawlen heet dat. Ze registreren de woorden, de zinnen, de inhoud van je site. Ze kijken naar een hele lijst met punten, een aantal van die punten zal ik hieronder uitleggen.
Keywords, ook wel zoekwoorden in goed Nederlands. Google begint met het zoeken naar een site als mensen in Google iets opzoeken. Daarvoor typen ze een zin in de Google zoekbalk. Aan de hand van die woorden gaat Google zoeken. Dat zijn dus zoekwoorden. Als jij een site hebt en gevonden wilt worden, is het dus belangrijk om te weten waar mensen op zullen zoeken om jou te vinden. Met andere woorden, welke zoekwoorden wil jij op gevonden worden. Dat is heel belangrijk om mee te beginnen. Maar dat is de helft van het verhaal. Want jij kan wel bedenken waar je op gevonden wilt worden, de vraag is natuurlijk zoeken mensen daar ook op. En daarmee heb je gek genoeg ook direct het lastigste gedeelte van een goede SEO te pakken. Niet het technische gedeelte, maar juist deze vraag is het belangrijkste. Waar zoeken mensen op.
Er zijn sites die hiervoor allerlei algoritmes hebben geschreven en zo weten waar mensen het meeste op zoeken. Super handig!! Kijk bijvoorbeeld eens op www.ubersuggest.com of op www.answersocrates.com. Ook handig is www.answerthepublic.com. Op deze sites kun je de woorden of zinnen waarop
je denkt dat je gevonden wilt worden invullen en dan kun je zien of dat woorden zijn waar veel op gezocht wordt of dat daar bijna niet op gezocht wordt. Let op dat je geen woorden kiest waar enorm op gezocht wordt, want dan wordt het lastig opvallen, begin bij goed gevonden woorden. Niet bij enorme toppers.
Wat ook heel interessant is op bijvoorbeeld www.ubersuggest.com dat je kunt kijken welke website pagina’s het beste gevonden worden met juist die zoekwoorden die jij ook hebt gekozen. Je kunt die link naar de pagina aanklikken en kijken hoe de schrijfstijl is op die pagina’s en hoe ze het woord (de woorden) goed hebben gebruikt in de tekst. Want dat kan nog lastig aanvoelen om bepaalde woorden in een tekst te moeten gebruiken.
Als je nu een aantal woorden hebt gevonden waar je van uitgezocht hebt dat er goed op gezocht wordt en waar je bedrijfswaarden bij aansluiten, dan kun je beginnen met het toepassen in de teksten en foto’s.
Zorg bijvoorbeeld dat je url het zoekwoord bevat. Dat kan niet op je homepage, maar wel op de andere pagina’s.
Ik hou van creatieve vrijheid maar er zijn een aantal onderdelen van een website pagina waar je op moet letten als je met SEO aan de slag gaat. Allereerst de headers.
De hiërarchie van een tekst op je website is net als bij een tekst programma opgedeeld in een kop, subkopjes en tekst. Je begint met de belangrijkste kop (header), bij websites is dit de H1. Zorg ervoor dat deze jouw zoekwoord(en) bevat. Per webpagina is er natuurlijk maar 1 kop het belangrijkst, gebruik dus niet meer dan 1 H1 per pagina. De subkoppen op jouw website worden een H2. Zorg ervoor dat ook minimaal 1 van deze H2 jouw gekozen zoekwoord bevat. Maak je onder je jouw H2 weer een subkopje, maar deze dan H3, zodat Google weet welke titels belangrijker zijn en welke minder belangrijk zijn.
Natuurlijk is het ook belangrijk dat in je gewone tekst het zoekwoord minimaal 3x per 300 woorden voorkomt.
Vervolgens is het goed voor je SEO als je interne en externe linken gebruikt. Voeg interne linken toe naar bijvoorbeeld een blog of een andere pagina. Voeg externe linken toe naar bijvoorbeeld je social media.
Afbeeldingen kunnen goed ingezet worden om je SEO te versterken. Zorg sowieso dat je afbeeldingen altijd snel geladen kunnen worden, dus dat ze zo klein mogelijk zijn. Dit kun je doen door ze bijvoorbeeld door tinypng.com te laten verkleinen. Dat zou ik je willen adviseren standaard te doen. Verder kun je in de bestandsnaam van je foto het zoekwoord laten terug komen. Tevens bestaat de mogelijkheid om alt tekst toe te voegen in je media bibliotheek van je site bij de afbeelding. Dit zorgt er ook voor dat je afbeeldingen gelezen kunnen worden door screenreaders van slechtzienden en blinden. Dat is ook een plus voor de gebruiksvriendelijkheid van je website.
Boven alles staat natuurlijk dat je teksten goed leesbaar moeten zijn. Zorg er ook voor dat je website er aantrekkelijk uitziet. Tevens is het gebruik van een plugin als Yoast, handig om te gebruiken. Yoast doet niets anders dan je helpen met bovenstaande tips. Veel mensen denken dat Yoast echt iets ‘oplost’ maar het is alleen om je te helpen de verschillende onderdelen van de SEO goed in kaart te brengen. Door het invullen van de suggesties van Yoast en te zorgen dat al je controle bolletjes in de plugin groen worden, weet je dat je op de goede weg zit.
Heel veel succes!!!
Wij helpen je graag met een SEO scan als je wilt. Je kunt ons altijd bellen voor advies natuurlijk. Je kunt ook een SEO scan & advies boeken bij ons op de site voor 197,- ex btw. We maken dan een scan van je website, we zoeken je beste zoekwoorden op, analyseren deze en geven je in een zoomcall uitgebreid advies hoe je dit kunt verwerken op je site.